Categories
Bola Sepak

Jika Liverpool tercicir mata, ambillah peluang itu – Guardiola

Pep Guardiola memberitahu Manchester City, mereka mesti bersedia untuk memanfaatkan peluang jika Liverpool tercicir mata ketika perlumbaan gelaran Liga Perdana mendekati penghujungnya.

City melonjak ke tempat teratas dengan apabila menang 1-0 di Bournemouth pada hari Sabtu, meninggalkan Liverpool dengan jarak satu mata selepas pesaing terdekat mereka hanya mencatatkan keputusan seri dalam pertembungan derby Merseyside.

Everton berjaya mengekang skuad Jurgen Klopp dengan seri di Goodison Park untuk menjadikan City satu mata di depan Liverpool dengan sembilan perlawanan masih perlu ditempuhi

City mempunyai pengalaman memenangi gelaran dari kejayaan rekod musim lalu dan Guardiola – bercakap sebelum Liverpool seri di Everton – persaingan akan menjadi semakin sengit selepas ini.

“Saya lebih suka berada di kedudukan musim lalu – untuk menjadi 12 mata di depan – tetapi itu tidak normal, musim lalu adalah kedudukan yang luar biasa,” kata Guardiola kepada pemberita pada hari Sabtu.

“Adalah baik berada di sana selepas apa yang terjadi pada musim lalu, kami mungkin berada 10 mata di belakang ketika Liverpool bermain di tempat sendiri, atau mungkin tujuh mata selepas kekalahan kami terhadap Newcastle – dan hari ini kami berada di puncak.

“Sudah tentu mereka bermain esok tetapi semua yang kita boleh lakukan adalah berada di sana, biarkan mereka merasakan kami berada di sana, di belakang mereka, di sudut. Itu sahaja yang boleh kita lakukan dan jika mereka terlepas mata, kami harus mengambil peluang itu.

“Ia bagus untuk berada di sana Kami mempunyai dua gelaran [Komuniti Perisai dan Piala EFL] di tangan kami untuk musim ini dan berada di sana bersama Liverpool – Liverpool yang paling baik dari segi mata dalam Liga Perdana – dan terutama apabila anda mendapat 100 mata anda boleh berehat dan berasa tidak bimbang.

“Berada di sana selepas apa yang berlaku musim lalu bermakna sekali. Kami mempunyai permainan Liga Juara-Juara di halaman [melawan Schalke] di mana peminat kami semoga dapat menyokong kami untuk membuat layak ke suku akhir satu lagi dalam gelaran berprestij ini, dan ada satu perlawanan yang memisahkankan dari semi- final Piala  FA di Wembley.

“Itu bukan tekanan, ia adalah sebaliknya, ia adalah kegembiraan.”

Kedua-dua Liverpool dan City kekal di Liga Juara-Juara dengan 16 pasukan terakhir menentang Bayern Munich dan Schalke masing-masing.

Tetapi tidak seperti Reds, City berpeluang menang semua trofi bersih kerana mereka masih bersaing untuk Piala FA di atas gelaran Komuniti Perisai dan Piala EFL yang telah mereka miliki.

Kevin De Bruyne dibelenggu dengan kecederaan otot sebelum separuh masa menentang Bournemouth dan Guardiola menerima masalah kecergasan yang dapat menghalang pasukannya dalam saingan.

“Kami mahu gelaran liga dan kami akan kecewa jika itu tidak berlaku tetapi kami tidak boleh melupakan pencabar yang kami hadapi dengan Liverpool,” kata Guardiola. “Sudah tentu kami mahu memenangi Liga Perdana dan saya rasa pemain menunjukkan saya setiap hari mereka mahu menang.

“Tetapi kami telah bermain sembilan atau 10 perlawanan lebih banyak daripada Liverpool – yang banyak kami tempuhi, kami bermain dalam empat pertandingan dan kami masih ada di sana. Itulah sebabnya saya sangat gembira.

“Pada bulan April, jika kita melawan Schalke dan Swansea [dalam Piala FA], ia akan menjadi sukar seperti berada pada November dan Disember dan Januari dan Februari. Kami boleh berehat seketika dalam rehat antarabangsa tetapi yang paling penting seseorang akan hilang dengan pasukan kebangsaan mereka.

“Kebimbangan utama saya adalah untuk pemain selepas rehat antarabangsa kerana ia akan menjadi sangat kasihan, ia akan menjadi sangat sedih selepas bermain dengan intensiti ini selama tujuh atau lapan bulan jika mereka kembali cedera dari rehat antarabangsa. Itu akan menjadi sukar bagi kami tetapi diharapkan mereka kembali baik. “

By dau5144

Saya seorang yang suka mengikuti perkembangan sukan tanah air dan luar negara terutamanya bola sepak dan badminton.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *