Categories
Bola Sepak

2 Keputusan Kontroversi VAR Selamatkan Liverpool

Liverpool mempunyai dua keputusan ofsaid yang memihak kepada mereka , dan mungkin mereka perlu berterima kasih kerana memperoleh keputusan seri dengan Wolves dalam pusingan ketiga Piala FA, malam Sabtu.

Liverpool benar-benar perlu kembali ke arah kemenangan, berikutan kekalahan mereka di tangan Brentford pada awal minggu, serta dalam misi mereka mempertahankan trofi Piala FA.

Walau bagaimanapun, ia bukanlah permulaan yang diharapkan oleh Jurgen Klopp, kerana mereka tertinggal 1-0 pada separuh masa pertama, selepas kesilapan besar oleh Alisson Becker.

Pada ketika itu, Klopp pasti perlu memikirkan semula sama ada dia sepatutnya menurunkan Caoimhin Kelleher, yang berada di bangku simpanan.

Kelegaan buat Alisson, kerana Liverpool berjaya menyamakan kedudukan sebelum rehat, selepas hantaran silang Trent Alexander-Arnold yang cemerlang menemui Darwin Nunez, yang memasukkan bola ke dalam gawang.

Dan hanya tujuh minit selepas perlawanan dimulakan semula, tuan rumah mendahului buat kali pertama, apabila Cody Gakpo, pada penampilan sulungnya, memainkan peranan penting dalam melakukan hantaran bola kepada Mohamed Salah, yang terus merembat bola ke gawang Wolves.

 

Bagaimanapun, pemain Mesir itu telah ofsaid sewaktu Gakpo melakukan hantaran tetapi ianya diselamatkan oleh fakta bahawa kepala Toti Gomes menafikan kedudukan ofsaid Mo Salah.

Walaupun Gomes bermain bola bermakna pegawai VAR mendapat keputusan yang tepat, ramai yang merasakan peraturan itu salah dan dia hanya bermain bola kerana kedudukan Salah.

“Elemen undang-undang ofsaid bola sepak itu agak teruk. Salah secara kategorinya, mengikut undang-undang, onside tetapi hanya kerana pemain pertahanan sengaja bermain bola. Namun pemain pertahanan hanya bermain bola kerana pemain berada dalam kedudukan ofsaid,” jelas wartawan Colin Millar.

“Peraturan ofsaid pada masa ini berlawanan dengan semua logik. Bagaimana Salah boleh dianggap sebagai tidak ofsaid.”

“Apabila bola dimainkan dia ofsaid tetapi kerana pemain pertahanan menanduknya dia kemudiannya dianggap onside, namun lelaki itu hanya menanduknya KERANA Salah ada di sana. Saya menyokong LFC btw!,” tambah peminat Liverpool.

“Permainan rosak kerana ofsaid tetapi Salah tidak. Memang omong kosong,” seorang lagi mencela.

Yang keempat meneruskan trend, berpendapat, “SATU-SATUNYA sebab dia cuba membuat percubaan “tulen” ke arah bola adalah kerana Salah ada di sana untuk mendapatkan bola… dalam kedudukan ofsaid. Tidak akan pernah memahami bagaimana mereka terus mengesahkannya sebagai onside .”

“Daft mengarakannya sebegitu. Salah ofsaid dan itu harus tidak dibenarkan. Pemain pertahanan dihukum kerana cuba bertahan,” peminat terakhir merumuskan situasi dengan sempurna berkata.

Terdapat lebih banyak kegusaran untuk Lopetegui dan pasukannya apabila Wolves menganggap mereka telah memenangi permainan, selepas Hwang Hee-chan menjadikan kedudukan 2-2.

Gomes menyangka dia berjaya menebus ‘kesilapannya’ sebelum ini, mengetuk bola dari jarak dekat selepas tendangan sudut Wolves, dan melepasi bahagian atasnya dalam perayaan.

Selepas beberapa minit merujuk VAR, pegawai memutuskan untuk membatalkan jaringan kerana salah seorang pemain Wolves didapati telah ofsaid.

Walaupun tidak jelas kepada kebanyakan peminat menonton dengan tepat pemain mana yang telah ofsaid dan pada fasa permainan mana ia telah berlaku.

“Saya minta maaf, tiada siapa yang ofsaid untuk gol Wolves itu,” kata seorang peminat.

“Bola sepak Christ sangat korup. Bagaimana gol Liverpool di sebelah dan Wolves ofsaid itu perkara yang sama,” dakwa seorang lagi dengan marah.

Perlawanan di Anfield belum tamat sepenuhnya, bermakna kedua-dua pihak akan mengharungi perlawanan kedua di Molineux dalam masa terdekat, dan kedua-duanya akan menyertai undian pada hari Ahad.

By dau5144

Saya seorang yang suka mengikuti perkembangan sukan tanah air dan luar negara terutamanya bola sepak dan badminton.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *