Bola Sepak

Apa Yang Terjadi Kpd Pemilik Jersi No 7 Al Nassr Sebelum Ini?

Misteri mengenai masa depan Ronaldo telah diselesaikan, dia akhirnya menandatangani kontrak dengan Al-Nassr dan akan bermain dalam liga Arab Saudi untuk tempoh dua tahun akan datang.

Bekas pemain Manchester United itu disahkan akan mendapat gaji yang besar dan bakal menarik minat ramai dari seluruh dunia terhadap liga Saudi, dan dia akan melakukannya dengan memakai baju nombor 7, seperti yang semua orang telah jangkakan.

Tetapi siapa yang telah memberi jersi itu kepadanya? Dan apa yang berlaku kepada pemain tersebut? Adakah dia terpaksa bersara seperti yang telah dikhabarkan?

Kelab-kelab gergasi Eropah didakwa terlalu berhati-hati untuk menandatangani penyerang Portugis itu, berikutan tindakannya yang tidak profesional terhadap bekas kelabnya.

Bagaimanapun, Al-Nassr sentiasa mengejar penyerang veteran itu. Mereka akhirnya berjaya meyakinkan Ronaldo untuk menandatangani perjanjian terbesar dalam sejarah bola sepak untuk menyertai kelab Liga Pro Saudi.

Salah satu tanda identiti terbesar Ronaldo ialah jersi nombor 7nya. Satu-satunya masa dia tidak diberikan jersi nombor 7 ialah apabila dia berpindah ke Real Madrid dari Manchester United pada tahun 2009. Raul Gonzalez adalah pemilik nombor 7 ketika itu dan Cristiano terpaksa berpuas hati dengan nombor 9 kosong untuk semusim. Di penghujung kerjayanya, tiada cara yang dapat memuaskan hatinnya selain jersi nombor 7.

Jersi nombor 7 sebelum ini adalah milik Jallolidin Masharipov, pemain sayap kiri Al-Nassr. Dia berasal dari Uzbekistan dan menyertai pasukan itu pada Januari 2021.

Penyerang itu bermain 30 kali untuk Al Nassr musim lalu dan berjaya menjaringkan 4 gol dan 6 assist: dan ada pihak yang mendakwa Ronaldo mungkin akan merampasnya di sisi dan mencatatkan namanya dalam senarai penjaring dengan lebih daripada jumlah itu.

Masharipov musim ini, bagaimanapun, tidak mencatatkan jumlah yang sama seperti musim sebelumnya. Dia, pada 2022/23, hanya bermain sekali, bermain hanya 58 minit dalam kemenangan 1-4 di tempat lawan menentang Al-Raed.

Dia bermain tidak lagi memakai jersi nombor 7 tetapi sebaliknya. Khabar angin bahawa dia telah dipecat adalah tidak benar, dia masih kekal di sana namun menyarung jersi nombor yang berbeza iaitu 77.

Bintang sensasi Portugal itu adalah penjaring gol terbanyak Real Madrid sepanjang zaman, telah memenangi 2 gelaran LaLiga, 4 Liga Juara-Juara, 2 Copas del Rey, 2 Supercopa, 3 Piala Super UEFA, 3 Piala Dunia Kelab FIFA, dan dinobatkan sebagai pemenang Ballon d’Or sebanyak 4 kali di kelab Sepanyol dan sekali di Manchester United.

Dia menandatangani kontrak dengan Al-Nassr adalah peluang untuk Ronaldo bertemu dengan bos Lyon, Rudi Garcia dan penyerang Cameroon Vincent Aboubakar, serta bekas penjaga gol Arsenal, David Ospina, yang merupakan antara nama yang bermain di sana.

Liga Saudi mungkin jauh berbeza daripada kejayaan Liga Juara-Juara UEFA pada zaman dahulu, tetapi ia adalah cabaran baharu dan yang akan dinantikan oleh penyerang tersebut.

 

Leave a Comment