Categories
Bola Sepak

Carragher & Neville Anggap Penghijrahan Ronaldo Satu Penamat Yg Menyedihkan

Cristiano Ronaldo telah menandatangani kontrak dengan kelab dari Arab Saudi, Al-Nassr dengan kontrak sensasi £175 juta setahun selepas pemergiannya yang dipenuhi kontroversi dari Manchester United pada November lalu.

Ronaldo, 37, telah menjadi ejen bebas selepas meninggalkan United berikutan temu bualnya yang penuh kontroversi dengan Piers Morgan.

Kelab Liga Pro Saudi mengumumkan ketibaannya dalam tweeter: ‘Atlet terhebat dunia secara rasmi menandatangani kontrak untuk Al-Nassr’.”

Keputusannya untuk berpindah ke Arab Saudi dengan tidak langsung menamatkan kerjayanya di peringkat teratas. Didakwa sebelum ini bahawa Ronaldo berharap untuk mendapatkan pertukaran ke kelab Liga Juara-Juara tetapi ia tidak pernah menjadi kenyataan.

Sebahagian daripada peranannya sebagai duta adalah untuk membantu usaha sama Arab Saudi dengan Mesir dan Greece untuk menjadi tuan rumah Piala Dunia 2030, menurut satu dakwaan.

Dia menyertai saingan utama Lionel Messi dalam menjawat jawatan promosi dengan negara teluk itu, yang telah menghadapi kritikan atas rekod hak asasi manusianya, serta tindakan keras terhadap aktivis hak wanita, golongan LGBTQ+ dan mereka yang bersuara menentang pemerintahan Putera Mahkota Mohammed bin Salman.

Bercakap kepada Sky Sports selepas kemenangan Liverpool ke atas Leicester City, 2 pundit iaitu Carragher dan Neville ditanya tentang pendapat mereka mengenai situasi itu.

Walaupun telah menjadi sasaran ejekan Ronaldo sewaktu sesi bersama Morgan sejak sebulan lalu, Neville mampu berundur selangkah dan berkata bahawa dia akhirnya sedih kerana cara ia berakhir dengan pasukan United.

‘Saya merasakan dia mahu kekal di Eropah, ia memberitahu saya bahawa tawaran itu mengejutkan dan kelab tidak datang untuknya,’ katanya.

‘Ada unsur kesedihan untuk saya – (yang) terakhir Ronaldo di peringkat teratas. Ia seharusnya berakhir di Old Trafford – nampaknya Cristiano sedang menamatkan kariernya di Saudi.’

Kesedihan Neville berkemungkinan diwarnai dengan perasaan nostalgia – memandangkan dia sudah lebih separuh daripada kariernya bersama United ketika Ronaldo mula bermain di Old Trafford.

Carragher, yang baru-baru ini mengakui dalam podcast bahawa dia bukan peminat Ronaldo – walaupun dia mengakui dia mengagumi komitmen dan etika kerjanya – membuat sindiran tentang cara Ronaldo menamatkan kariernya semasa temu bual dengan Piers Morgan manakala Lionel Messi telah memenangi hadiah yang paling mereka berdua idamkan.

“Ia satu pengakhiran yang menyedihkan baginya bukan,’ katanya. ‘Ronaldo telah menamatkan kariernya dengan wawancara dengan Piers Morgan dan Messi telah memenangi Piala Dunia.’

Kelab Liga Pro Saudi mengumumkan ketibaannya dalam tweet berkata: ‘Atlet terhebat dunia secara rasmi menandatangani kontrak untuk Al-Nassr’, dengan Ronaldo turut mengambil peranan sebagai duta’l

Sebahagian daripada peranannya sebagai duta adalah untuk membantu usaha sama Arab Saudi dengan Mesir dan Greece untuk menjadi tuan rumah Piala Dunia 2030.

Dia telah menyertai Lionel Messi dalam mempromosikan negara teluk itu, yang telah menghadapi kritikan atas rekod hak asasi manusia mereka, serta tindakan keras terhadap aktivis hak wanita, golongan LGBTQ+ dan mereka yang bersuara menentang pemerintahan Putera Mahkota Mohammed. bin Salman.

By dau5144

Saya seorang yang suka mengikuti perkembangan sukan tanah air dan luar negara terutamanya bola sepak dan badminton.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *