Categories
Bola Sepak

Van Persie Beri Bayangan Coady Gakpo Akan Menyinar Di EPL

Januari lalu, langkah mendapatkan pemain sayap kiri yang baharu telah membantu Liverpool mengharungi musim yang berjaya.

Luis Diaz dibawa masuk dengan harga £49 juta – dan dua piala domestik berjaya dimenangi ketika The Reds terus menekan Manchester City sehingga ke perlawanan terakhir liga dan turut mara ke final Liga Juara-Juara.

Kini nampaknya sejarah bakal berulang, dengan Liverpool melakukan langkah yang hampir sama dengan menandatangani Cody Gakpo daripada PSV Eindhoven.

Dengan kecederaan yang melanda Diogo Jota dan Diaz menyebabkan kedua-dua bintang itu terpaksa diketepikan untuk tempoh yang lama, pemain Belanda itu mungkin akan terus berpeluang untuk beraksi sebaik sahaja dia berada di Anfield.

Tetapi bagaimana pula dengan rancangan jangka panjang untuk penyerang berusia 23 tahun itu?

Pada hakikatnya, The Reds mempunyai banyak pilihan dalam kedudukan di mana dia paling cemerlang. Menurut Whoscored, Gakpo telah membuat sebahagian besar permulaannya musim ini di sebelah kiri sama ada dalam formasi 4-3-3 atau 4-2-3-1.

Rekod Gakpo dari posisi sayap sangat mengagumkan – enam gol dan sembilan bantuan daripada 12 penampilan di bahagian tengah menyerang yang luas, ditambah enam gol lagi dan lima bantuan daripada tujuh perlawanan dalam peranan yang lebih ke depan dalam taktikal 4-3-3.

Jika dia boleh melakukan apa-apa sahaja menyerupai seperti nombor tersebut, Gakpo akan mula membayar balik yuran perpindahannya serta-merta.

Lagipun, Gakpo nampaknya telah mendedahkan di mana dia melihat dirinya boleh memberikan yang terbaik. Dia memberitahu Times pada bulan Oktober: “Saya seorang pemain sayap yang bermain di atas, tetapi apabila anda mencari pemain sayap yang tinggi tidak begitu ramai, jadi beberapa tahun lalu saya mula menonton [Theirry] Henry.”

“Dia lebih kepada penyerang, tetapi dia juga terkehadapan dan dia suka bermain di sebelah kiri seperti saya, jadi saya menonton klip dia dan cuba belajar sesuatu daripadanya: cara dia masuk dari kiri dan merembat dengan cara yang betul.”

“Saya tidak tahu sama ada ia berfungsi, tetapi saya cuba menirunya sedikit.”

Bercakap selepas kemenangan PSV dalam Liga Europa, Van Persie memberitahu BT Sport: “[Gakpo] adalah pemain yang bagus. Dia sentiasa mencari jalan dalam kebanyakan perlawanan untuk mempunyai pengaruh, dari segi membuat hantaran atau gol, dia sentiasa berbahaya.”

“Dia sebenarnya bukan penyerang semata-mata. Dia boleh bermain sebagai pemain No.10, dia boleh bermain di sayap, atau sebagai false nine, dia boleh bermain di empat posisi di hadapan.”

“Dia mempunyai fizikal yang bagus, dia kuat, pantas, dia boleh menggelecek. Dia pemain yang serba boleh.”

Van Persie tahu apa yang diperlukan untuk menjadi pemain yang berjaya di Liga Perdana dan jelas merasakan seolah-olah rakan senegaranya mempunyai semua ciri yang diperlukan untuk berjaya di sana.

Walau bagaimanapun, sementara dia menggariskan kebolehannya di Piala Dunia, pemain berbakat PSV yang baru sahaja berlepas itu lebih berkemungkinan untuk bersinar daripada posisi kiri kegemarannya.

Jika ada apa-apa yang United tidak perlukan, ia lebih kepada pemain sayap kiri kaki kanan. Mungkin itulah pemikiran selama ini.

Di Qatar dalam beberapa minggu kebelakangan ini, Gakpo menyerlahkan kemampuannya di pentas antarabangsa bersama pasukan Belanda – tetapi dia bermain di posisi tengah sama ada sebagai sebahagian daripada dua penyerang atau dalam peranan gaya No.10 di belakang.

Dia menjadi pemain Belanda pertama yang menjaringkan gol dalam ketiga-tiga perlawanan peringkat kumpulan di Piala Dunia dan mendapat pujian besar untuk persembahannya.

Bos Belanda Louis van Gaal baru-baru ini menjelaskan: “[Gakpo] tidak mahu bermain di bahagian tengah atau sebagai nombor 10 tetapi dia terpaksa melakukannya untuk saya. Sekarang dia merasakan saya seorang ketua jurulatih yang hebat!”

Perkara boleh berubah tetapi Cody mempunyai segala yang diperlukan untuk menjadi bintang. Dia mempunyai personaliti yang hebat untuk menjadi pemain bintang kerana dia berfikiran terbuka untuk apa sahaja dan segala-galanya.”

Kemungkinan taktikal untuk Klopp adalah jelas – dan percubaan Van Gaal mungkin telah membantu Liverpool.

Walaupun tugas pertama Gakpo adalah menyesuaikan diri dengan liga baharu dan masuk ke sebelah kiri ketika ketiadaan Diaz dan Jota, langkah seterusnya akan menjadi menarik.

Bolehkah Diaz melakukan ‘reverse Sadio Mane’ dan beralih ke sayap kanan? Bolehkah Darwin Nunez dan Gakpo dilepaskan sebagai gandingan menakutkan di hadapan? Bolehkah rekrut baru itu mengambil lebih banyak peranan di bahagian tengah yang lebih maju dalam 4-2-3-1 dengan Nunez, Diaz dan Salah di sekelilingnya?

Banyak yang boleh dilihat oleh Klopp di padang latihan di Kirkby.

 

By dau5144

Saya seorang yang suka mengikuti perkembangan sukan tanah air dan luar negara terutamanya bola sepak dan badminton.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *