Bola Sepak

Arteta Gembira Anak Buahnya Pamer Aksi Memukau Di Depan Arsene Wenger

Mikel Arteta berharap kunjungan pertama Arsene Wenger ke Emirates sejak meninggalkan kelab itu pada 2018 adalah yang yang terbaik berbanding banyak lawatan masa depan bekas bos Arsenal itu.

Penampilan Wenger menyempurnakan Boxing Day yang cemerlang untuk penyokong setia Gunners yang menyaksikan pasukan mereka melengkapkan kebangkitan 3-1 untuk menewaskan West Ham yang sedang bergelut.

“Cuma ada seorang Arsene Wenger” kata-kata dari tempat penonton selepas Gabriel Martinelli membawa tuan rumah di hadapan pada separuh masa kedua dalam perjalanan ke kemenangan tuan rumah ke-10 berturut-turut di tempat sendiri, menyamai rekod sepanjang zaman mereka.

“Para pemain mengetahuinya,” kata bos Gunners ketika ini, yang turut dibanggakan dengan nyanyian terhadap dirinya.

“Mereka sanggup mendiamkan diri dan memberi ruang itu untuk Arsene. Hari yang sangat istimewa, terima kasih banyak kerana dia datang.”

“Mudah-mudahan berjalan melalui bangunan itu dia akan merasai semua yang dia tinggalkan di sini juga. Kehadirannya adalah sesuatu yang sangat, sangat dekat dengan kelab bola sepak ini jadi terima kasih (dia) kerana melakukan itu kerana ia sangat bermakna untuk semua orang di kelab.”

“Saya telah terlibat dalam proses (membawanya) tetapi ia mengenai dia, masa yang dia perlukan untuk membuat langkah itu dan berharap dia akan tinggal di sini dan sanggup meluangkan lebih banyak masa bersama kami dan berada di sekeliling kami kerana pengaruhnya adalah sedemikian. “

”Bagi saya secara peribadi, dalam kerjaya saya, cara saya melihat permainan tetapi juga untuk kelab bola sepak ini.”

Arsenal sentiasa memberi ancaman sepanjang separuh masa pertama, menguasai dengan 72 peratus penguasaan bola, tetapi kecewa kerana sepakan penalti Said Benrahma adalah satu-satunya gol sebelum masa rehat.

The Gunners bekerjasama semula dan Bukayo Saka menjaringkan gol penyamaan lapan minit selepas perlawanan bermula sebelum Martinelli meletakkan Arsenal di depan.

Eddie Nketiah,yang  memulakan perlawanan pertamanya untuk Arsenal menggantikan Gabriel Jesus yang cedera, telah menikmati sokongan vokal daripada penyokong Emirates sejak sepak mula dan mereka akhirnya mendapat ganjaran apabila Martin Odegaard menghantar bola kepada pemain berusia 23 tahun itu, yang berpusing kemas di sekeliling pemain yang mengawalnya sebelum melepaskan rembatan ke sudut bawah sambil peminat yang gembira melaungkan namanya.

Arteta belum lagi bercaka mengenai Wenger ketika dia bercakap kepada media dan mengakui kemenangan itu, yang melebarkan kelebihan pasukannya dalam Liga Perdana kepada tujuh mata, adalah permulaan perbualan yang ideal.

“Jelas sekali ianya hebat,” tambahnya. “Kemenangan, mood saya, adalah lebih baik untuk bercakap dengannya dan berada di sekeliling pasukan.

“Jadi, ya, dia memilih masa yang tepat, hari yang sangat istimewa kerana Boxing Day adalah hari yang indah untuk bermain bola sepak dan saya fikir persembahan itu berada pada tahap yang sepatutnya kita terima, dan mudah-mudahan dia akan menyukainya.”

Bos West Ham David Moyes meluahkan kekecewaannya selepas persembahan “lembut” pasukannya pada separuh masa kedua di Emirates.

Dia berkata: “Kami menunjukkan sedikit pergantungan yang baik dan kami nekad pada separuh masa pertama.“

Kami melakukan perkara yang sebenarnya kami cukup mahir dan telah melalui beberapa tahun kebelakangan ini yang kami boleh menjadi sukar dan sukar untuk ditewaskan. Kami melakukannya tetapi kami tidak melakukannya pada separuh masa kedua.

“Arsenal bermain dengan baik pada separuh masa pertama, mungkin bermain dengan baik pada separuh masa pertama seperti yang mereka lakukan pada separuh masa kedua tetapi kami menjadi lemah pada separuh masa kedua dan memberi mereka peluang untuk menjaringkan gol.”

Leave a Comment