Categories
Bola Sepak

Brazil Miliki Peluang Sangat Baik Untuk Juarai Piala Dunia Dengan Keberadaan Neymar

Bekas pemain antarabangsa Brazil, Valdo telah memuji bintang PSG Neymar sebagai ‘harapan terbesar’ negara itu pada Piala Dunia FIFA yang akan berlangsung di Qatar.

Selecao, yang diundi dalam Kumpulan G bersama Serbia, Switzerland dan Cameroon, akan berusaha sedaya mungkin untuk menamatkan penantian selama 20 tahun bagi memenangi kejuaraan keenam . Neymar jelas akan menjadi bintang terbesar mereka di Qatar, yang juga boleh menjadi penampilan terakhirnya di pentas dunia.

Bekas pemain Barcelona itu membuat kejutan tahun lalu apabila dia berkata bahawa Piala Dunia 2022 boleh menjadi penampilan terakhirnya dalam pertandingan itu. Dia baru 30 tahun dan sepatutnya boleh bermain di edisi seterusnya di Amerika Syarikat, Kanada dan Mexico, tetapi terdapat tanda tanya yang serius berikutan kenyataannya itu.

Bintang Real Madrid, Rodrygo, yang merupakan rakan sepasukan Neymar di Brazil, mendedahkan awal tahun ini bahawa mereka sedang mempertimbangkan untuk bersara daripada arena antarabangsa selepas Piala Dunia akan datang.

Jika dia benar-benar memutuskan untuk menggantung but bersama Canaries, bekas pemain Barcelona itu pasti mahu menutupnya dengan memenangi hadiah utama. Setakat ini, Neymar tidak bernasib baik dalam pertandingan itu, tewas pada separuh akhir dan suku akhir dalam dua Piala Dunia sebelum ini.

Dalam penampilan Neymar yang ketiga dan mungkin kali terakhir di Piala Dunia, Valdo, yang telah membuat 45 penampilan untuk Brazil, merasakan penyerang prolifik itu boleh mengemudi Selecao  menjadijuara jika dia berada dalam keadaan baik.

Bercakap kepada Telefoot, dia berkata:

“Neymar adalah harapan terbesar kami untuk Piala Dunia. Saya pasti satu perkara: jika dia berada di kondisi yang baik, Brazil mempunyai peluang yang sangat baik untuk menjadi juara dunia.”

Brazil memenangi kejuaraan Piala Dunia kelima dan terakhir mereka pada 2002 selepas menewaskan Jerman pada perlawanan akhir, hasil dua jaringan daripada Ronaldo. Sejak itu, mereka mengalami penyudah mengecewakan, termasuk tersingkir pada suku akhir pada edisi 2018 berikutan kekalahan 2-1 kepada Belgium.

Pasukan Tite mempunyai harapan besar tahun ini selepas mengharungi kelayakan tanpa sebarang kekalahan dan merekodkan 13 perlawanan tanpa kalah.

Tidak kira bagaimana keadaan Brazil di Piala Dunia akan datang, Neymar akan mencatat sejarah sebagai salah seorang pemain terbaik mereka sepanjang zaman.

Dalam 119 penampilan bersama pasukan kebangsaan, dia telah menjaringkan 74 gol yang menakjubkan, termasuk enam di Piala Dunia dalam sepuluh perlawanan. Hanya Pele telah mencipta lebih banyak jaringan untuk Canaries dengan 77 gol. Rekod lagenda Brazil itu boleh diatasi oleh bintang PSG tersebut, yang berada dalam prestasi terbaik.

By dau5144

Saya seorang yang suka mengikuti perkembangan sukan tanah air dan luar negara terutamanya bola sepak dan badminton.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *