Categories
Badminton

Rexy Pertahankan Keputusan Menurunkan Sze Fei-Izzudin Sebagai Regu Pertama

Pengarah kejurulatihan BA Malaysia (BAM), Rexy Mainaky mempertahankan keputusan taktikalnya untuk meletakkan Goh Sze Fei-Nur Izzuddin Rumsani sebagai beregu pertama dalam kekalahan 3-2 kepada India dalam perlawanan suku akhir Piala Thomas di Bangkok hari Khamis.

Sze Fei-Izzudin gagal menggandakan kelebihan buat Malaysia selepas Lee Zii Jia mendahului, apabila tewas 21-19, 21-15 kepada pasangan utama India, Satwiksairaj Rankireddy-Chirag Shetty.

Netizen mempersoalkan keputusan Rexy untuk tidak meletakkan Aaron Chia-Soh Wooi Yik, yang mempunyai rekod kemenangan 100 peratus ke atas pasangan India itu, untuk tugasan beregu pertama.

Sze Fei-Izzuddin-Sze Fei, yang tewas lima kali dalam enam pertemuan, sebaliknya diturunkan sebagai regu utama, dan ia ternyata merugikan Malaysia.

“Saya membuat keputusan untuk mengekalkan barisan yang sama (dengan gandingan awal Aaron-Teo Ee Yi menjadi pasangan kedua) kerana keyakinan semakin tinggi dalam pasukan selepas kemenangan (3-2) ke atas Jepun (di peringkat kumpulan ),” kata Rexy semalam.

“Sebagai pasukan yang menang, kami mempunyai momentum bersama kami. Kami menjangkakan pemain lelaki akan meneruskan momentum. Saya cukup mengenali mereka, dan saya percaya kepada mereka.”

“Tetapi keadaan menjadi berbeza pada akhirnya. Selepas mengecewakan Jepun, mereka meletakkan diri mereka di bawah tekanan yang tinggi. Dan Ia menjejaskan prestasi mereka.

“Sebagai jurulatih, menjadi tanggungjawab saya untuk membuat keputusan. Anda tidak boleh pasti dengan keputusan itu, tidak ada betul atau salah.”

Rexy juga menolak cadangan bahawa Malaysia telah memandang rendah terhadap India.

“Kami tidak mengambil mudah cabaran mereka. Itu tidak benar,” tegas Rexy.

“Pemain kami tahu dengan baik bahawa kami boleh kalah sebanyak yang kami boleh menewaskan mereka. Satu-satunya perlawanan yang kami mempunyai peluang yang lebih baik adalah dalam beregu kedua.”

“Beregu pertama adalah 50-50. Ia adalah soal pasangan mana yang boleh menangani tekanan dengan lebih baik.”

Zii Jia menamatkan kempennya tanpa kalah selepas menang 23-21, 21-9 ke atas Lakhsya Sen dari India,

Tetapi Malaysia tidak mempunyai sandaran yang mencukupi untuk bersaing dengan India dalam perseorangan kedua dan ketiga.

Ng Tze Yong dan Leong Jun Hao bukanlah tandingan K. Srikanth dan H. S. Prannoy yang lebih ternama dan berpengalaman.

Dia telah mempertimbangkan gabungan pelbagai faktor tetapi entah bagaimana keadaan tidak menjadi dan Malaysia terkeluar di suku akhir selepas tewas 2-3 kepada India. Ia merupakan kekalahan pertama Malaysia kepada India dalam tempoh 43 tahun dalam acara berpasukan.

“Kami mempunyai peluang tetapi kami tidak memanfaatkannya,” akui Rexy, yang telah menurunkan barisan yang sama yang menewaskan gergasi Jepun sehari sebelumnya.

“Menamakan barisan pemain adalah tanggungjawab saya. Saya berbincang dengan pemain. Saya telah menghabiskan paling banyak masa dengan pemain, jadi saya mengenali mereka. Saya memilih pemain yang sama kerana saya mahu mengekalkan momentum itu.”

“Ia tiada kaitan dengan ego sesiapa. Saya tidak boleh mengatakan ia adalah keputusan yang betul atau salah tetapi ia adalah yang terbaik yang diambil pada masa itu.”

By dau5144

Saya seorang yang suka mengikuti perkembangan sukan tanah air dan luar negara terutamanya bola sepak dan badminton.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *